صفحه نخست » اخبار و رویدادها » مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران اعلام کرد؛ تثبیت بازارهای موجود و ورودبه بازارهای جدید صادراتی
جهانگیر باقری، مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران

مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران اعلام کرد؛ تثبیت بازارهای موجود و ورودبه بازارهای جدید صادراتی

مدیر عامل شرکت پشم شیشه ایران (کپشیر) اعلام کرد: صادرات برای ما یک استراتژی پایدار است و خوشبختانه در سال جاری توانسته‌ایم رشد قابل‌توجهی در این حوزه داشته باشیم. در ۶ ماهه نخست سال جاری موفق به صادرات حدود ۶۳۸ تن محصول پشم شیشه شده‌ایم که ۱۰۶ درصد از بودجه مصوب شش ماهه را محقق کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو)، جهانگیر باقری، مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران (کپشیر) با ماهنامه «صدرتحلیل» به گفت‌وگو نشست که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

پشم شیشه ایران چه وضعیتی از تأمین مواد اولیه تا تولید محصولات مختلف و فروش دارد و به نظر شما این شرکت چه سهمی در بازار داخلی دارد؟

شركت پشم شيشه ايران اولين و بزرگترين توليد كننده عايق‌های حرارتی و صوتی با نام تجاری ایزوران و اولين توليدكننده عايق رطوبتی پيش ساخته با نام تجاری ايزوگام در کشور است.

مواد اولیه این شرکت از منابع داخلی و بخشی نیز از طریق واردات تأمین می‌گردد. در واقع این شرکت با بهره‌گیری از فناوری روز و استانداردهای جهانی، طیف متنوعی از محصولات شامل انواع عایق‌های حرارتی، صوتی و رطوبتی را برای صنایع مختلف ساختمانی، صنعت حمل ونقل، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صنعت لوازم خانگی تولید می‌کند. خوشبختانه امروز بیش از ۷۰ درصد بازار داخلی در اختیار پشم شیشه ایران است و همین جایگاه باعث شده نام این شرکت به‌عنوان برند مرجع صنعت عایق کشور شناخته شود.

 

چه پروژه‌های توسعه‌ای در این شرکت در دستور کار قرار دارد و هر کدام را از منظر میزان پیشرفت فیزیکی توضیح دهید؟

 این شرکت ۲ طرح توسعه‌ای در دستور کار خود دارد که در حال حاضر با توجه به افزایش تقاضا در بازار داخلی و خارجی، در حال احداث کارخانه جدید پشم شیشه در منطقه ویژه اقتصادی شیراز با ظرفیت اسمی ۱۴۰۰۰ تن در سال است.

این پروژه تاکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. احداث کارخانه جدید موجب افزایش ظرفیت تولید، تنوع در سبد محصولات از حیث ضخامت و جرم حجمی و همچنین افزایش نفوذ در بازارهای صادراتی می شود. از دیگر طرح‌های توسعه‌ای این شرکت احداث کارخانه الیاف شیشه به عنوان یک صنعت مادر و استراتژیک برای اولین بار در کشور با  ظرفیت ۴۲۰۰۰ تن است .

 

اساساً چرا این پروژه یعنی انتقال شرکت پشم شیشه ایران به منطقه ویژه اقتصادی کلید خورد و مزایای آن را توضیح دهید.

پروژه احداث کارخانه جدید پشم شیشه در راستای  عمل به مسئولیت اجتماعی و خروج از منطقه شهری با هدف افزایش تولید و ارتقاء کیفیت و تنوع در سبد محصولات و در نتیجه آن افزایش فروش داخلی و خارجی ،کسب بیشترین سهم بازار داخلی و توسعه صادرات در حال انجام است.

در حال حاضر ضمن تکمیل زیر ساخت‌ها، ساختمان‌ها و سو له‌ها و همچنین تکمیل خرید و ساخت اکثر تجهیزات و ماشین‌آلات وارد مرحله نصب دستگاه‌ها شده است و دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد می‌باشد. حدود ۵۰ درصد تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی وارد سایت شده است و مابقی تجهیزات نیز در حال ساخت است و طی چند ماه آینده به ایران ارسال خواهد شد.

 

درباره آخرین وضعیت صادراتی شرکت پشم شیشه ایران توضیح دهید و با توجه به سیاست‌های شستا و تاصیکو مبنی بر بین‌المللی‌سازی و توسعه صادرات به عنوان یک منبع تأمین مالی پایدار، بفرمایید شرکت شما چه برنامه‌ای برای سال جاری و سالهای آتی در حوزه صادرات دارد؟

صادرات برای ما یک استراتژی پایدار است و خوشبختانه در سال جاری توانسته‌ایم رشد قابل‌توجهی در این حوزه داشته باشیم. در ۶ ماهه نخست سال جاری موفق به صادرات حدود ۶۳۸ تن محصول پشم شیشه شده‌ایم که ۱۰۶ درصد از بودجه مصوب شش ماهه را محقق کرده است.

این میزان صادرات ارزشی بالغ بر ۷۰۲ هزار دلار داشته است. محصولات پشم شیشه ایران امروز علاوه بر تأمین حدود ۷۰ درصد نیاز بازار داخلی، به ۱۲کشور (پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، عراق و بلاروس) صادر می‌شود.

صادرات علاوه بر ایجاد درآمدهای ارزی پایدار، به تقویت برند ایرانی در بازارهای بین‌المللی کمک کرده است. برنامه ما برای سال جاری و سالهای آینده تثبیت بازارهای موجود، ورود به بازارهای جدید به‌ویژه امارات، عمان، مجارستان، رومانی ، هند و همچنین تنوع‌ بخشی به محصولات صادراتی است. ما صادرات را موتور محرک توسعه شرکت می‌دانیم و منابع ارزی حاصل از آن را در مسیر فناوری‌های نوین، پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای، افزایش ظرفیت تولید و ارتقای کیفیت به‌کار خواهیم گرفت.

در سال جاری با توجه به سیاست‌های هلدینگ شستا و تاصیکو بر بین‌المللی سازی و توسعه صادرات با همراهی نمایندگان شستا در کشورهای عراق و قزاقستان اولین محموله‌های‌های صادراتی به این دو کشور از سرگرفته شد.

 

نسخه کامل و آنلاین دومین شماره ماهنامه «صدر تحلیل» را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید و ورق بزنید.

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم